Peta Kurikulum - BADMINTON
Subjek: Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan
Tahun: Tahun 6
Minggu Topik/subtopik Penggunaan teknologi maklumat Kemahiran teknologi maklumat Sumber teknologi maklumat
Permainan kemahiran badminton
A.kemahiran asas
• pemilihan raket
• cara memegang raket
• cara pukulan bulu tangkis
• cara hantaran servis
• pukulan smash
• drop-ball
• loop-ball
1. Persembahan slaid multimedia.
2. Pautan internet untuk -mengakses maklumat, membuat latihan dan memberi arahan tugasan
1. Menggunakan slaid multimedia membuat persembahan
2. Melawat laman web yang berkenaan dengan menggunakan alamat (URL) yang diberikan.
3. Tugasan dan jawapan kepada soalan yang telah disiapkan mestilah dihantar dalam cakera padat (soft copy) dan bentuk cetakan (hard copy).
1. Laman web
• http://www.scribd.com/doc/2676131/kerja-kursus-berasaskan-ilmu-badminton
• http://en.wikipedia.org/wiki/team_badminton
• http://sportsrules.50g.com/badminton.htm
2. Fail-fail video
3. Gambar-gambar
4. Audio (mp3)
5. Permainan atas talian (Online Games)
Skema Kerja
Subjek: Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan (BADMINTON)
Tahun: Tahun 6
Minggu Subtopik/bidang/kandungan Objektif pembelajaran Hasil pembelajaran Aktiviti P&P Sumber TMK Penilaian
1.kemahiran badminton
A.kemahiran asas
• PEMILIHAN RAKET
• CARA PUKULAN BULU TANGKIS
• CARA PUKULAN SERVIS
B. peraturan asas
• Mengenalpasti peraturan permainan yang betul
• Memberi pendedahan awal tentang permainan badminton
• Memudahkan pelajar mengetahui cara permainan badminton dijalankan
Di akhir pengajaran pelajar dapat:
1. Memahami dan mempelajari teknik asas yang digunakan semasa bermain badminton
2. Mengetahui cara melakukan asas permainan badminton dengan betul Di akhir pengajaran pelajar dapat
Aras 1
• Menyatakan kemahiran-kemahiran asas dalam permaian badminton.
Aras2
• Mengenalpasti kemahiran-kemahiran asas yang dilakukan dalam permainan badminton.
• Menyatakan peraturan-peraturan asas permainan badminton. 1. Melayari laman webhttp://irfansanihizami.blogspot.com untuk mengetahui teknik-teknik asas badminton
2. menjawab soalan kuiz secara interaktif
3. merujuk tentang peraturan-peraturan asas yang perlu dipatuhi semasa permainan di
4. Melihat gambar cara-cara pergerakan dalam kemahiran asas permainan badminton. 1. Slaid multimedia sbg panduan utk menerangkan tentang kemahiran permainan badminton
2. Video permainan sebenar
3. Bahan rujukan yang berkaitan kemahiran asas badminton
4. Sumber internet
• http://www.scribd.com/doc/2676131/kerja-kursus-berasaskan-ilmu-badminton
• http://www.worldbaminton.com/rules?#1
• http://sportsrules.50g.com/badminton.htm
Soalan- soalan refleksi bagi menjawab soalan mengenai asal usul, kemahiran dan peraturan asas permainan badminton.
-Menguji tahap kemahiran badminton murid dalam permainan badminton.
PERFOMA
Peta Kurikulum - Badminton
Subjek: Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan
Tahun: Tahun 6
Minggu | Topik/subtopik | Penggunaan teknologi maklumat | Kemahiran teknologi maklumat | Sumber teknologi maklumat |
Permainan kemahiran badminton A.kemahiran asas · pemilihan raket · cara memegang raket · cara pukulan bulu tangkis · cara hantaran servis · pukulan smash · drop-ball · loop-ball | 1. Persembahan slaid multimedia. 2. Pautan internet untuk -mengakses maklumat, membuat latihan dan memberi arahan tugasan | 1. Menggunakan slaid multimedia membuat persembahan 2. Melawat laman web yang berkenaan dengan menggunakan alamat (URL) yang diberikan. 3. Tugasan dan jawapan kepada soalan yang telah disiapkan mestilah dihantar dalam cakera padat (soft copy) dan bentuk cetakan (hard copy). | 1. Laman web 2. Fail-fail video 3. Gambar-gambar 4. Audio (mp3) 5. Permainan atas talian (Online Games) |
Skema Kerja
Subjek: Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan (Badminton)
Tahun: Tahun 6
Minggu | Subtopik/bidang/kandungan | Objektif pembelajaran | Hasil pembelajaran | Aktiviti P&P | Sumber TMK | Penilaian |
1.kemahiran badminton A.kemahiran asas · pemilihan raket · Cara pukulan bulu tangkis · Cara pukulan servis B. peraturan asas · Mengenalpasti peraturan permainan yang betul · Memberi pendedahan awal tentang permainan badminton · Memudahkan pelajar mengetahui cara permainan badminton dijalankan | Di akhir pengajaran pelajar dapat: 1. Memahami dan mempelajari teknik asas yang digunakan semasa bermain badminton 2. Mengetahui cara melakukan asas permainan badminton dengan betul | Di akhir pengajaran pelajar dapat Aras 1 · Menyatakan kemahiran-kemahiran asas dalam permaian badminton. Aras2 · Mengenalpasti kemahiran-kemahiran asas yang dilakukan dalam permainan badminton. · Menyatakan peraturan-peraturan asas permainan badminton. | 1. Melayari laman webhttp://irfansanihizami.blogspot.com untuk mengetahui teknik-teknik asas badminton 2. menjawab soalan kuiz secara interaktif 3. merujuk tentang peraturan-peraturan asas yang perlu dipatuhi semasa permainan di 4. Melihat gambar cara-cara pergerakan dalam kemahiran asas permainan badminton. | 1. Slaid multimedia sbg panduan utk menerangkan tentang kemahiran permainan badminton 2. Video permainan sebenar 3. Bahan rujukan yang berkaitan kemahiran asas badminton 4. Sumber internet | Soalan- soalan refleksi bagi menjawab soalan mengenai asal usul, kemahiran dan peraturan asas permainan badminton. -Menguji tahap kemahiran badminton murid dalam permainan badminton. |
No comments:
Post a Comment